ÉSZREVÉTELEK A SZENT KORONA FELSŐ PANTOKRATOR LEMEZÉNEK ÁTFÚRÁSÁHOZ
A magyar Szent Korona kutatásának egyik
sarkalatos vitatémája a keresztpántok metszéspontjában látható, közkeletűen
felső Pantokratornak nevezett zománckép átfúrásának kérdése. A fősodratú, és a
tulajdonképpen hivatalosnak tekintett álláspont szerint a képet – mint ahogy a
keresztpántokat egyáltalán – eredetileg nem a Koronához készítették, azon csak
másodlagos felhasználás által nyert elhelyezést. Ebből következőleg a
Pantokrator-képre erősített kereszt felszerelése miatt a lemezt „durván” (ez a
szó szinte kötelező tartozéka az ilyen ismertetőknek) át kellett fúrni. Ezzel a
kijelentéssel – mint ahogy más hasonlókkal is – kimondva-kimondatlanul,
Magyarország évszázadokon keresztül a legmagasabb fokon tisztelt nemzeti
relikviájának, a magyar történeti alkotmány tanúsága szerint mindenek felett
álló szakrális hatalom birtokosának dilettáns módon való, a kapkodó nemtörődömség
szellemét idéző kialakítását sugallja.
A Korona egységes rendszerét hangsúlyozó, manapság
„alternatív”-nak nevezett kutatók mégis máshogy gondolják. Bár a kérdés van
annyira összetett, hogy tulajdonképpen nem szabadna tárgyalni, csak a Korona
egészének keletkezéséről alkotott olyan elméletek fényében, amelyek az akadémikus
irányultsággal ellentétben a problémákat nem kikerülik, elkendőzik, hanem
felvetik és megpróbálják magyarázni, mégis most csak a felső Pantokrator lemezt
önmagában tárgyalva, az átfúrás körülményének vizsgálatán keresztül kísérlek
meg a „durva” és nemtörődöm módon való rongálás elméletének ellentmondó érveket
felsorakoztatni.
Nos lényegében kit is látunk a felső zománclemezen? Az akadémikus kutató már itt az értetlenség hangján szól, mivel számára megmagyarázhatatlan tervezői következetlenség, hogy a Szent Koronán két kép, bár némileg eltérő stílusban, de ugyanazt a személyt ábrázolja. Ugyanis mind az oromzat központi alakjában, mind a szóban forgó felső lemezen Jézus Krisztust ismerhetjük fel. Természetesen szó nincs átgondolatlanságról, mert a hivatalossággal szembeni kutatók között alapvető tételnek számít, hogy a felső zománclemez alakjában az Atyaistent kell látnunk. A Biblia tanúsága, és főképpen Jézus kijelentései szerint az Atyát földi ember nem látta és nem láthatja soha, mert a teremtett világ felé önmagát csak egyszülött fiában mutatta meg. És mivel az Atya és Fiú egylényegű, a középkori keresztény művészet csak a Fiú képében jelenítette meg az első isteni személyt. Példaként lássunk olyan bibliai történetek ábrázolásait, amiknek főszereplője az Atya:
A képeken látható glóriás alakot első
ránézésre Jézusnak vélhetnénk, ha nem ismernénk fel a megjelenített történet további
szereplőiben Ádámot és Évát. E képeken ugyanis az ember teremtését láthatjuk.
Amikor 1880-ban egy akadémiai bizottság,
Ipolyi Arnold elnöklete alatt engedélyt kapott a koronázási klenódiumok
vizsgálatára, munkájuk a szemrevételezés, a méretek, drágakövek stb.
meghatározása és dokumentálása mellett rajzok, valamint a kor modern technikai
lehetőségeit kihasználva, fényképfelvételek készítését is magában foglalta. Többek
közt készült egy igen érdekes fénykép, amely az Atya zománclemezét
felülnézetből, a rajta helyet foglaló gömbös kereszt nélkül mutatja. Pap Gábor
művészettörténész szerint ezt a képet a mai napig nem szívesen mutogatják, mert
látható rajta, hogy a lyuk széle „fel van peremezve”, vagyis a kereszt
felerősítéséül szolgáló lyuk a rekeszzománclemez készítésével egy időben lett
kialakítva. Így tehát nem helytálló az utólagosan, „durva” módon való átfúrás
elmélete.
Bár a fotográfián valóban megfigyelhető egy
szélesebb sáv, amely a furatot körülveszi, nem hallgathatjuk el, hogy Ipolyi
Arnold, aki nemcsak e fotón, de az életben is tanulmányozhatta a kereszt
nélküli lyukat, az utólagos átfúrás elmélete mellett tört lándzsát. Hogy a
látvány nem volt számára meggyőző, vagy csak értetlenül fogadta egy
rekeszzománclemezen látható lyuk tényét és jutott helytelen következtetésre,
már nem tudjuk eldönteni, de a kérdés végleges megválaszolása a kép nélkül
lehetetlen lenne, ezért köszönettel tartozunk neki és Diwald Adolfnak, fotográfusának.
Nem csupán a lyuk szabaddá tétele miatt fontos
ez a fotó, hanem azért is, mert minden azóta készült társával ellentétben itt a
kereszt látványa nem akadályozza a szemlélőt abban, hogy az Atyaisten alakját
zavartalanul szemügyre vehesse. Véleményem szerint az alak rajzolatának,
arányrendszerének vizsgálata is közelebb vihet bennünket a rejtély
megoldásához.
Bár a lyuk látványa még így is zavarólag hat,
más lesz a helyzet, ha az Atyaisten alakjának befoglaló formájáról egy
vonalrajzot készítünk. Így két, eddig kevésbé nyilvánvaló tényre is felfigyelhetünk.
Az egyik az, hogy az Atya törzse furcsán meg van nyújtva, a másik pedig, hogy a
baljában tartott könyvet – az Élet könyvét, vagy az Evangéliumot – egészen
felhúzza a mellkasa felé. Vizsgáljuk meg részletesen a két megállapítást.
Ha tehát a lyuk zavaró látványának kiiktatása
után csak az alak arányaira koncentrálunk, láthatjuk a kelleténél jobban
megnyújtott törzsét. A térdek így nagyon messze kerülnek a felsőtesttől, az
alsó lábszárak rövidnek tűnnek. A jelenség azért is figyelemre méltó, mert a
keresztpántok többi zománclemezén látható apostolok figurái ezzel ellentétben zömöknek
hatnak, vagyis a nyújtás nem általános stílusjelenség, vagy „típushiba”. (Van,
aki ezt a zömökséget azzal magyarázza, hogy az apostolok ülnek. Véleményem
szerint a figurák ruharedőinek esése ezt nem támasztja alá, ellentétben az Atya
képével, ahol a mester egyértelműen jelezte az ülő helyzetet.) Nyilván e képek
zsenialitását és minden tekintetben páratlan voltát nem az anatómiai
pontosságuk adja, itt nem is ez volt a mester célja.
Elkészítettem az Atya rajzolatának egy olyan
variánsát, amelynek törzse jobban harmonizál a teljes test arányaival. A különbség
jól érzékelhető.
Nagyon fontos, hogy ezt összevessük hasonló
Pantokrator-ábrázolásokkal, hogy könnyebben belássuk a korrigált rajz helyességét.
Nem is kezdhetnénk mással, mint a Szent Korona
oromzati Krisztus-képével:
A limburgi sztaurotéka (kereszt-ereklye tartó)
Jézusa:
Kép a khakuli triptichonról:
És a velencei Szent Márk
székesegyház talán legbecsesebb remekének, a Pala d'Oronak Krisztusa:
Folytathatnánk a sort, de
itt most legyen elég ennyi. Látható, hogy minden esetben a javított rajz áll
közelebb az adott képhez.
Gondolom már sejtjük, mi
volt az elnyújtott törzsű alakot készítő mester szándéka. Feltevésem szerint a
lyuk helyének ismeretében tervezte meg és vázolta fel a kép rekeszrajzát, és a
már lyukkal ellátott lemezen dolgozta ki a végleges zománcképet. Hogy a
lényeges képi elemeket láttatni tudja, kénytelen volt széthúzni a lábakat és a
felsőtestet.
Lássuk a második megállapítást!
A Jézus Krisztus képében
megnyilatkozó Atya a baljában tartott könyvet egészen a mellkas magasságában, a
váll közelében tartja, ellentétben a hasonló ábrázolásokkal, ahol a könyv
minden esetben a figura térdén nyugszik. Bár a fenti képek is ezt illusztrálják,
további párhuzamokkal támasztanám alá állításomat.
Az indokot természetesen
itt is a lyuk helye szolgáltatja. Ha a korrigált arányú figurán nézzük a könyv
eredeti helyzetét, látható, hogy az jócskán belelógna a lyukba. Ha pedig az Élet
Könyvét a térdén tartaná, még sokkal jobban. Ezért a mester csak úgy tudta
megoldani a könyv ábrázolását, hogy amennyire tudta, felemelte, hogy kikerüljön
a furat zónájából.
Most vegyük szemügyre a
könyvet magát, és vessük össze a keresztpántok apostolai által tartott hasonló
tárgyakkal. A Szent János, Szent Pál, Szent Fülöp, és Szent András kezében
látható Evangéliumok boritói díszítő motívumokkal vannak ellátva. Az Atya könyvéről
ezek hiányoznak, a többihez képest egyébként is kisebb könyv fedlapja teljesen
üres. Márpedig leginkább az övének kellene díszesnek lennie.
Tegyük fel, hogy igaz az
utólagos átfúrás teóriája. Ebben az esetben a zománckészítő mester, aki mit sem
tudott arról, hogy művét valamikor a jövőben egy lyukkal fogják roncsolni, úgy
tervezte volna meg a képet, hogy az általánosságban megfeleljen a típus egyéb
képviselőinek. Vagyis az Evangélium nagyobb, az Atyaisten a térdén nyugtatja,
és minden bizonnyal gazdag díszítésekkel látta volna el felületét. De nem így
történt, mert a készítőnek látnia kellett a furatot, és ehhez igazítania a
kompozíció elemeit. Így a Szentírást a rendelkezésre álló szűkös hely miatt
kisebbre méretezte, az alak mellmagasságába emelte, és a láthatóan amúgy is
kicsiny felületét üresen hagyta.
Bár e lyuk keletkezésének
témája viszonylag apró mozzanat a Korona szerkezetének, misztériumának,
szakrális küldetésének és egyéb titkainak nagy kérdései mellett, mégis annak
bizonyítása, hogy nem későbbi fúrás eredménye, hanem a zománclemez készítésével
egyidős, közvetetten azon nézeteket erősíti, melyek szerint a keresztpántok nem
holmi könyvtábláról lefeszegetett és erőszakosan hajlítgatott aranylemezek,
hanem tudatosan, átgondoltan és előzetes tervek alapján, magához a magyar Szent
Koronához készültek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése