A SZENT KORONA APOSTOLKÉPEINEK PÁRHUZAMAI
Ha az ember a Szent Korona-kutatás szerteágazó, ingoványos, de annál
izgalmasabb területére merészkedik, előbb-utóbb eljut egy alapvető kérdéshez;
vannak-e a Korona egészének, vagy bizonyos elemeinek művészettörténeti,
ötvösművészeti párhuzamai? Mert bármennyire is egyedi, különleges és titokzatos
a magyarságnak e mindennél becsesebb kincse, mégiscsak egy bizonyos korban, a
kor technikai színvonalán, eszközeivel, az uralkodó képalkotó kultúra és mindenek
előtt vallásos szellemiségében készült. A készítők bár egyedi alkotásra
törekedtek, nem függetleníthetők saját koruktól, annak művészettörténeti
irányzataitól, alapvető motívumkincsétől.
Sok szempontból lehet kategorizálni a Szent Korona részeit, de a legszembetűnőbb elkülönülés a zománcképek stílusából adódik. Az abroncs képei mégha nemükben a legmagasabb minőség színvonalát is jelentik, könnyen rokoníthatók a bizánci ötvösművészet hasonló remekeivel. Az arany háttérre, a szentek mellképként való ábrázolására, a feliratok elhelyezésére, a rajzi stílusra sok bizánci példát lehet hozni. A keresztpánt esetében már nem ennyire egyértelmű a helyzet. Itt, az abroncs képeivel ellentétben teli zománc képeket láthatunk, vagyis a képmező egész felülete ki van töltve rekeszzománc motívumokkal, a figurák pedig egészalakosak. Ezekre a remekművekre nehéz közvetlen kapcsolatot találni.
Két úton is elindulhatunk a párhuzamok keresése során. Vagy az
ötvöstechnika felől közelítjük meg a kérdést, vagy a rajzi sajátosságok felől,
hiszen minden képzőművészeti ág alapja a rajz. Jelen írásomban ez utóbbi
megközelítés mentén vázolok fel néhány észrevételt.
A rajzi párhuzamok keresése alkalmával bukkantam rá a Sankt Galleni
Evangélium illusztrációira. Rögtön feltűnt, hogy a benne található szentek
ábrázolásai mekkora hasonlóságot mutatnak a Szent Korona apostolképeivel. Tovább
kutatva arra is fény derült, hogy nem ez az egyetlen kódex, aminek alakjai
hasonlóak, és mindegyik közös vonása, hogy ír szerzetesek művei a 800–1000
közötti időből.
Sankt Gallen ősi apátsága Svájc északkeleti csücskében található. 612-ben
Szent Gál, az ír származású bencés szerzetes a Steinach felső völgyébe telepedett
le. A tényleges kolostoralapítás száz évvel később, 719-ben történt és Szent
Otmar, az alemann pap nevéhez fűződik. A monostornak sajátos magyar vonatkozása
is van, az úgynevezett kalandozó magyarok itteni hadjáratát Ekkenhard apát
krónikája örökítette meg.
A földrajzi távolság ellenére az ír kapcsolat már a gyökerektől, Szent Gál
révén adott volt, de később is megmaradt, hiszen a koraközépkori ír kódexművészet
olyan magas fokra jutott, hogy nemcsak a könyvek jutottak el szerte Európa területére, de maguk a könyvmásolók
is. Sok európai kolostor foglalkoztatott ír könyvművész-szerzetest. Így az
általuk képviselt stílus nemcsak hazájukban, de Európa számos részén
befolyásolta a kódexművészet stílusának alakulását.
Lássuk most, mely kódexek figurális ábrázolásai mutatnak szerkezeti
rokonságot a Szent Korona apostol-alakjaival! A szemléletesség kedvéért a szent
alakok és koronánk apostolfiguráinak sziluettrajzát egymás mellett és egymásra
vetítve is bemutatom.
![]() |
A befoglaló forma kiemelése |
![]() |
Sankt Galleni Evangélium, 8. század – Szent Márk |
![]() |
Sankt Galleni Evangélium, 8. század – Szent János |
![]() |
Book of Mulling 8. század |
![]() |
Gospel Book 8. század |
![]() |
Book of Kells 9. század |
A közös jellemzők:
– statikus, frontális póz
– tömzsi arányok
– a testhez képest nagy fej a glóriával
– az úgynevezett „kulcslyuk”-szerű befoglaló forma
– előre szegezett merev tekintet
– sajátos haj és szakállábrázolás
– ruharedőzet
– az alakot gazdag díszítőmotívumok keretezik (nem a díszítőmotívum
stílusa, hanem az elhelyezkedése jelenti a párhuzamot.)
![]() |
A Book of Kells miniatúrája és a Pál-lemez szerkezeti felosztása |
A szerkezeti és stílusbéli hasonlóságok véleményem szerint figyelemre
méltóak. Amikor feltűnt az egyezés, azt is feltételeztem, hogy biztos nem én
vagyok az első, akinek ezt észrevette. Mint kiderült számomra, Gerevich Tibor művészettörténész már a II. világháború előtt felhívta erre a figyelmet.
Természetesen nem szabad elfelejteni, hogy az ír evangéliumi
illusztrációk festett képek, míg a Szent Korona apostolképeinek rajzolatát a
meghajtott rekesz szalagok és az általuk kialakított mezőket kitöltő színes
zománcfelületek adják meg. Nyilvánvalóan ez sokkal nehezebb, körülményesebb út egy
kép kialakítására, mint a pergamen és az ecset. És mindezt elképesztően kis
méretben, nagyjából 3x5 cm-ben! Tehát mind a méretből, mind a képzőművészeti
technikából adódóan a rajzi részletek szükségszerűen nem egyezhetnek.
Mégis szinte biztosra vehetjük, a Korona zománcképei is először rajzos
formában születtek meg, hiszen az alkotó elme először rajzolva tervez, mielőtt
hozzálát művének megvalósításához.
És ezúton megfogalmazhatjuk azt a feltételezésünket, hogy aki az apostolképeket tervezte, nagy valószínűséggel ismerte az ír könyvművészet bemutatott alkotásait.
És ezúton megfogalmazhatjuk azt a feltételezésünket, hogy aki az apostolképeket tervezte, nagy valószínűséggel ismerte az ír könyvművészet bemutatott alkotásait.
A helyzet mégsem ennyire egyszerű. Ugyanis a figurák bármennyire is
hasonlóak, az apostolokat keretező
motívumok teljesen elütnek az ír párhuzamoktól. Olyannyira, hogy földrajzilag
teljesen ellentétes irányba, a Bizánci Birodalomba visznek minket. Az apostolképeket keretbe foglaló
díszítések közvetlen párhuzamait itt találjuk meg. Milyen típusú díszítésekről
beszélhetünk?
– Kanyargó indák, melyek szárvégei három csúcsban („rügyben”) végződnek
– ilyen díszítményeket figyelhetünk meg János, Tamás és Fülöp képén.
– Körben elhelyezett egyenlő szárú apró kereszt – János, András, Pál
esetében.
– Fogazott rombusz – Jakab és Péter zománclemezén láthatóak.
A bizánci művészetben mindegyikre találunk a Szent Korona hasonló
motívumaival szinte tökéletesen megegyező példát.
![]() |
Ikonberakás 10. század |
![]() |
Arkangyal az Aranyoltárról (Velence, Szent Márk bazilika) |
Milyen következtetéseket vonhatunk le ezekből a tényekből? Meglátásom
szerint a Szent Korona apostolainak zománcképeit olyan mester készítette, aki
ismerte a koraközépkor ír ábrázolóművészet szóban forgó példáit, de ugyanakkor
a bizánci motívumok jellegzetességeivel is pontosan tisztában volt.
(Fontosnak tartom leszögezni: a Szent Korona apostolképeinek megalkotója nem szolgai úton másolt és bizonyos képi elemeket összerakott, hanem korának motívumaiból, stílusainak felhasználásával, a szent alakokkal, a keretező díszítésekkel, a sajátos feliratokkal valami teljesen egyedit és önmaga művészeti produktumán túlmutatót alkotott, amelynek kifejtésére most nincs mód.)
(Fontosnak tartom leszögezni: a Szent Korona apostolképeinek megalkotója nem szolgai úton másolt és bizonyos képi elemeket összerakott, hanem korának motívumaiból, stílusainak felhasználásával, a szent alakokkal, a keretező díszítésekkel, a sajátos feliratokkal valami teljesen egyedit és önmaga művészeti produktumán túlmutatót alkotott, amelynek kifejtésére most nincs mód.)
Ebből pedig sokminden következik.
Először is; már csak ezért is hibás szemlélet a Koronát „latin” és „görög”
részekre felosztani, mert a „latin” rész legalább annyira „görög” is. Aztán azt
sem szabad elfelejteni, hogy a Korona egészét tekintve így mégiscsak a görög
hatás kerül túlsúlyba, ami a zománcképek jellegzetességeit illeti, hiszen ha
számot vetünk az abroncs és a keresztpántok képeinek stílusával, azt látjuk,
hogy az abroncs lemezei Bizánc felé mutatnak, a keresztpántok esetében maguk az
apostol-figurák nyugat felé, a keretező díszek bizánc irányába. Összevetve;
kelet és nyugat – kelet, 2:1 kelet javára. Harmadrészt azt a feltevést is
megkockáztathatjuk, hogy a keresztpántok zománcképei Európa olyan térségében
készültek, ahol egy bizonyos időszakban egyforma erővel hatott a keleti és
nyugati szellemi befolyás.
Foglalkozzunk most a korszakolás kérdésével. Mivel az ír stílusú
kódexfigurák legkorábban 8. században készültek, a Szent Korona apostolképeinek
megalkotását sem tehetjük ennél
korábbra. A keretező bizánci jellegű díszítőelemek jelenléte nem
szűkíti, inkább tágítja az időintervallumot, mivel azok használatára a 10.,
11., 12. századból is vannak példák. Másirányú vizsgálódásból viszont
megerősítést nyer, hogy a Szent Korona mégiscsak köthető Szent István
személyéhez, mert a fiának, Imrének címzett Intelmek tartalmi, szerkezeti
felépítése és a Korona képi programja túl nagy hasonlóságot mutat ahhoz, hogy
szó nélkül elmehessünk mellette.
(E témában lásd: http://szentterszentido.blogspot.com/2013/10/eletnek-koronaja-szent-korona.html)
(E témában lásd: http://szentterszentido.blogspot.com/2013/10/eletnek-koronaja-szent-korona.html)
Ezt összevetve tehát a művészettörténeti párhuzamokkal feltételezhetjük
a 8. századtól a 11. század első feléig tartó időszakot, amikor az
apostollemezek készülhettek.
Visszatérve a készülés feltételezett térségéhez, adott tehát a 8-11.
század időszaka, és olyan helyszín, ahol egyszerre érvényesül a keleti és nyugati
keresztény kultúra hatása. Mi más lehetne ez a térség, ha nem a Kárpát-medence!
Az alábbi térkép jól mutatja a keleti-nyugati térítés határát a tárgyalt
korszakban.
Láthatólag van egy nagy közös
halmaz, ami majdnem teljes egészében a Magyar Királyság területét jelenti. Ez a
kettős hatás egyúttal arra a kérdésre is frappáns magyarázatul szolgál, miért
kétnyelvű a Szent Korona. Teljesen természetes és logikus a latin és a görög nyelv jelenléte a Koronán olyan
térségben, mely egy latin kultúrájú és egy görög kultúrájú nagyhatalom között
fekszik, ahol egyaránt érvényesül valamilyen formában
kulturális/vallási/politikai kisugárzásuk.
A Koronán észlelt „görög” túlsúly pedig olyan időszakról árulkodik,
amikor még a keleti stílushatás erősebb volt a nyugatinál. Az Árpád-féle
magyarság kelet felől vándorolva a Kárpát-medencébe való betelepülése során
nyilvánvalóan a kereszténység keleti ágával ismerkedett meg először. Bizánccal
érintkezett előbb akár üzleti, akár vallási, vagy politikai indíttatásból,
legyen az akár ellenséges, vagy békés. A nyugati hatás beengedése későbbre
tehető. Gondoljunk csak arra, hogyan alakul hazánk nyugat-politikája a 907-es
pozsonyi csatától István király haláláig.
Összefoglalva tehát, ha a Korona teljes egészéről nyilatkozni sokkal
bonyolultabb kérdés, de az apostollemezek elemzésén keresztül következő észrevételeket, feltevéseket
fogalmazhatjuk meg:
– az apostolok zománclemezeire közvetlen párhuzamot nem igazán lehet
találni, azok egyedi alkotások, mégis képi elemeikben köthetők bizonyos
kultúrákhoz
– rajtuk egyaránt érvényesül a nyugati (ír) és a bizánci hatás
– olyan helyen kellett készülniük, ahol egyszerre volt jelen a keleti
és nyugati művészet szellemisége – a legkézenfekvőbb javaslat erre a
Kárpát-medence
– mivel a Szent Korona zománcain a bizánci stílus a dominánsabb, ez
olyan időszakra vall, amikor a nyugati keresztény kultúra már megjelent térségünkben, de még a bizánci művészet kisugárzása
dominánsabb
– így a készülési időkeret legkorábbi pontja az apostolfigurák ír
párhuzamaiból kiindulva a 8. század vége, a legkésőbbi pedig István király
uralkodásának időszaka lehet.
Scheffer Miklós
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése